Моніторинг законодавчих ініціатив у питанні безпеки Українських студій стратегічних досліджень (травень 2019 року)
Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо військових стандартів (Кабінет Міністрів) 8370
Впроваджує зміни, що вводять у законодавче поле поняття військових стандартів та зокрема стандартів держав НАТО, покладають функцію визначення цих стандартів на Міністерство оборони.
Потрібний законопроект, але хибує на відсутність згадок на джерела визначення цих стандартів, особливо в контексті чинних у військах НАТО,
Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання капеланської діяльності у Збройних Силах України та інших утворених відповідно до законів України військових формуваннях (Президент України) 10279
Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання капеланської діяльності у Збройних Силах України та інших утворених відповідно до законів України військових формуваннях (Парубій, Геращенко, Бурбак, Білозір, Княжицький, Вінник і ін.) 10335 (альтернативний)
Законопроекти спрямовані на врегулювання функцій, повноважень військових капеланів, легалізації та підтримки їхньої діяльності.
З огляду на необхідність задоволення духовних потреб військовослужбовців, а також загального поліпшення психологічної атмосфери необхідно всебічно підтримувати ініціативи капеланів на державному рівні.
Законопроекти в основному дублюють пропозиції, і можуть бути поєднані. Але особливо слід зауважити, що № 10335 передбачає можливість формування капеланських об’єднань, а для їхньої координації дорадчого органу – Міжконфесійної ради з питань капеланства (у президентському законопроекті фігурують лише капеланські об’єднання).
Слід також звернути увагу на відхилені законопроекти 10244 та 10244-1, які ми аналізували у попередньому місячному моніторингу, з них варто запозичити гарантії соціального захисту.
Також необхідно прописати механізми захисту від ворожої пропаганди через релігійні організації, керівний центр яких зареєстрований на території держави-агресора.
Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження принципів прозорості та публічності у сфері формування та реалізації державної військово-промислової політики (Пашинський, Вінник, Чорновол, Кривенко, Тетерук, Левус, Береза) 10248
Передбачає зокрема усунення Укроборонпрому (замість нього, як раніше, центральний орган виконавчої влади, який щоправда конкретно досі не названий), заборона подальшої приватизації оборонних підприємств, а також часткове поширення тендерної конкуренції на замовлення, що включають доступ до державної таємниці. Також передбачена фінансова допомога підприємствам-боржникам, що критично необхідне в умовах війни.
Попри загальність, законопроект виправданий насамперед ліквідацією ДК “Укроборонпром”. Однак подальша роль центрального органу виконавчої влади потребує додаткових регламентацій, задля усунення можливостей для формування корупційних схем.
Проект Закону про внесення зміни до статті 12 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” (Кабінет Міністрів) 10275
Надає Уряду повноваження закріплювати за центральними та місцевими органами виконавчої влади, іншими державними органами позаміські запасні пункти управління.
Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо застосування Збройними Силами України та Державною спеціальною службою транспорту бойової техніки, зброї та спеціальних засобів в особливий період (Кабінет Міністрів) 10277
Передбачає поширення правил застосування зброї у мирний час на особливий період (до введення воєнного стану та після його припинення або скасування), а також загалом на Державну службу транспорту.
 
Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб” щодо відновлення дії попередніх редакцій норм зазначеного Закону (Немировський, Король, Паламарчук, Барна, Білозір, Вілкул, Соболєв, Батенко та інші) 10324
Планується повернути норму про те, що максимальний розмір пенсії не повинен перевищувати 90 % сум грошового забезпечення відповідних категорій (зараз 70%). Цим планується уникнути випадків недорахування пенсій, що дозволяється Кабінету Міністрів чинним законодавством.
 
Проект Закону про критичну інфраструктуру та її захист (Кабінет Міністрів) 10328
Пропонується проект цілісного закону, що впроваджує в законодавство поняття критичної інфраструктури, встановлює принципи її розбудови, компетенцію та обов’язки відповідних державних органів.
Комплексний проект, що розкриває поняття критичної інфраструктури для забезпечення життєво важливих потреб національної безпеки, розподіляє компетенції між органами силових структур, державної влади та місцевого самоврядування (операторів критичної інфраструктури). Особливий наголос на охороні інфраструктури, що важливо в контексті як техногенних загроз сучасності, так і продовження російської агресії. Ще один позитивний  момент – визначення окремих категорій рівня критичності, які вимагають відповідно різних ступенів охорони.
 
Юрій Олійник, експерт Українських студій стратегічних досліджень

Leave a Reply

Your email address will not be published.