Моніторинг законодавчих ініціатив у сфері безпеки Українських студій стратегічних досліджень (січень–лютий 2019 року)

 

Проект Закону “Про внесення змін до частини 2 статті 4 “Прикінцеві положення” Закону України “Про деякі питання заборгованості підприємств оборонно-промислового комплексу – учасників Державного концерну “Укроборонпром” та забезпечення їх стабільного розвитку” (Дідич, Береза, Денисенко) 9488.

Згідно з чинним законодавством підприємства, які було включено до Концерну до 6 вересня 2012 року, наділені правом передавати в оренду нерухоме майно, загальна площа якого перевищує 200 квадратних метрів на одне підприємство. Автори законопроекту пропонують поширити цю норму на всі підприємства ДК “Укроборонпром”.

У контексті величезного політичного скандалу навколо корупції в державному Концерні “Укроборонпром» всі подібні ініціативи потребують замороження і ретельного розгляду. Викликає сумнів природне походження перманентної збитковості низки підприємств.

Тим часом доцільно звернути увагу на альтернативні погляди щодо сценаріїв розвитку вітчизняного військово-промислового комплексу. Зокрема групою юристів та експертів розроблено Проект Закону України «Про особливості перетворення державних унітарних комерційних підприємств оборонно-промислового комплексу в акціонерні товариства та їх приватизації», який врегульовує питання корпоратизації, приватизації та розпорядження майном підприємств оборонно-промислового комплексу». Цей законопроект передбачає врегулювання питання корпоратизації, приватизації та розпорядження майном підприємств оборонно-промислового комплексу, і утворення публічних акціонерних товариств у цій царині. Нагадаємо, нині більше 50% активів військово-промислового комплексу перебувають у державній власності, що не можна оцінювати саме по собі негативним явищем, однак відсутні механізми публічного моніторингу за рухом коштів.

Цей громадський законопроект передбачає спрощення механізмів приватизації підприємств у галузі, що навряд чи достатньо виправдано в умовах фактичної війни, але прозорість фінансових потоків, регулярна звітність – необхідний інструмент боротьби з корупцією.

Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання окремих питань мобілізації, цивільного захисту, соціального захисту та соціальної підтримки окремих категорій осіб (Вінник) 10008.

У законопроекті пропонують внести низку змін і доповнень до законодавчих актів України з метою реформування системи військових комісаріатів шляхом створення на їхній базі територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

В основному положення законопроекту дублюють законопроект № 9285, що в процесі розгляду Верховна Рада 5 лютого 2019 року відхилила. До того ж просто замінюються назва, не прописується жодних нових функцій, що є безглуздо.

Проект Постанови про звернення Верховної Ради України до Президента України щодо “зняття блокади Донбасу” – припинення економічної, енергетичної та транспортної блокади території України, де органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження (території окремих районів Донецької та Луганської областей) (Вілкул, Новинський, Колєсніков, Шпенов) 10040.

Автори вимагають вжиття невідкладних заходів щодо припинення економічної, енергетичної та транспортної блокади території так званих ОРДіЛО, і скасування відповідного Указу Президента України №62/2017 від 15 березня 2017 року “Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 березня 2017 року”.

Згубна ініціатива. що подається в інтересах окупантів, які прагнуть перекласти частину витрат з утримання населення на окупованій території на Україну.

Проект Закону “Про схвалення рішення Президента України про допуск підрозділів збройних сил інших держав на територію України у 2019 році для участі у багатонаціональних навчаннях” (Президент України) 10067 – схвалений Верховною Радою.

Передбачає процедурну легалізацію спільних навчань з союзними країнам в 2019 році.

Проект Закону “Про парламентський контроль за дотриманням положень законів в діяльності спеціальних служб та правоохоронних органів держави” (Левус, Висоцький, Гопко) 9462.

Передбачає впровадження парламентського контролю над діяльністю правоохоронних органів та спецслужб шляхом формування відповідних Комітетів Верховної Ради України.

Досить цілісний та повний законопроект, що може стати основою подальших удосконалень, відповідно до прикладу і рекомендації держав-членів НАТО. Великий плюс – передбачена комплексна процедура перевірки депутатів і представників секретаріату Комітетів спецслужбами перед допуском до державної таємниці (стаття 7), механізм виведення з Комітету за розголошення інформації (стаття 8).

Важлива новела – використання методу «постфактум» або «екс-пост» (ex post) – перевірки конституційності та легітимності тих рішень, які вже були втілені, аби не створювати перешкод захисту національної безпеки.

Проект Закону “Про внесення змін до Закону України “Про оборону України” (Кабінет міністрів) 9464.

Вносить до Закону поняття “плану оборони країни”, що затверджується Президентом.

 

Проект Закону “Про внесення змін до деяких законів України з питань оборони” (Кабінет міністрів) 9514.

Закріплює поняття “логістичного забезпечення” як сукупності дій, спрямованих на матеріальне забезпечення боєздатності армії.

 

Проект Закону “Про внесення зміни до статті 5 Закону України “Про санкції”

(Геращенко, Іонова) 9477.

Пропонує внести у список органів, що пропонують РНБО ініціювати санкції проти визначених фізичних чи юридичних осіб, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань тимчасово окупованих територій.

Корисне рішення, що дозволить інтенсифікувати збір та застосування інформації про порушення відповідних вимог українського законодавства в аспекті бізнес-співпраці з агентами держави-окупанта.

Проект Закону “Про Заяву Верховної Ради України у зв’язку з небезпекою припинення дії Договору про ліквідацію ракет середньої і меншої дальності” (Ляшко, Вовк, Галасюк, Лілько, Скуратовський, Мосійчук, Рибалка) 10017.

Адекватна заява. що поряд із висловленням занепокоєння міжнародною ситуацією пропонує згадати про гарантії Будапештського меморандуму та надати Україні статус основного союзника США поза межами НАТО, яким користуються низка азійських країн, зокрема Південна Корея.

Юрій Олійник, експерт Українських студій стратегічних досліджень

Leave a Reply

Your email address will not be published.