Ексклюзивний огляд тенденцій світової економіки для НАЦ УССД підготував Олександр Чупак, випускник бізнес-адміністрування Селкірк коледжу (Канада), аудитор Grant Thornton. Найактуальніші питання – китайсько-російські торговельні переговори, падіння еокноміки в Південній Африці та криза європейського автомобілобудування.
Минулого тижня відбулася зустріч між лідерами Китаю і Росії, Сі Цзіньпінем та Владіміром Путіним. Головним підсумком події стало підписання угоди про “комплексне стратегічне партнерство для координації в новій ері” (comprehensive strategic partnership of coordination for new era). Країни мають намір поглиблювати співпрацю в рамках своїх масштабних політико-економічних проєктів: Євразійського союзу (Росія) та Нового шовкового шляху (Китай).
Опублікована частина угоди містить загалом декларативні заяви про розвиток гарних відносин і досягнення довгострокової стабільності в азійському економічному просторі. Цікавим є пункт про намір укласти торговельну угоду, що регулюватиме торговельні та інвестиційні взаємини в регіоні. Також заявлено про координацію дій представництв країн у міжнародних організаціях для лобіювання спільних інтересів. Росіяни вже називають Китай своїм найважливішим економічним партнером: за минулий рік торговельний оборот між країнами зріс на 25%, досягнувши 108 мільярдів доларів.
Заяви про дружбу між Пекіном і Москвою не нові, країни вже не одне десятиліття розвивають тісну співпрацю. Однак подібні ходи виглядають тривожно на тлі тривалого непорозуміння між Китаєм і США, що може призвести до великої торговельної війни. У цьому контексті небезпечною є політична сторона протистояння Пекіна і Вашингтона, яка межує з економічною. Буде неприємно, якщо Китай почне грати на боці Росії під час вирішення геополітично важливих для США проблем в Україні та на Близькому Сході. Росія, маючи Китай за надійного союзника, зможе вести свої загарбницькі війни значно сміливіше, адже матиме стійку економіко-політичну опору.
Економіка Південної Африки за підсумками першого кварталу скоротилася на 3,2% (у річному вимірі) – її найбільше падіння за 10 років. Згідно з даними державної служби статистики, скорочення зазнав майже кожний сектор економіки: промисловість, гірниче видобування та сільське господарство впали на 8,8%, 10,8% і 13,2% відповідно. Падіння частково пов’язане із серйозними проблемами з електроенергетичною інфраструктурою. Eskom, державна компанія, відповідальна за постачання електроенергії по всій країні, має проблеми з доставкою потрібного об’єму енергії. Це є значним ризиком для подальшого прогресу найбільшої економіки континенту.
У світі автомобільного бізнесу зірвалася одна з найбільших угод: італійський Фіат Крайслер пропонував 35 мільярдів доларів за злиття з французьким Рено, але зрештою відкликав пропозицію. Причиною стали дії уряду Франції, що володіє 15% акцій Рено. Французи затримували підписання угоди, намагаючись отримати схвалення японського партнера Рено – Ніссан. Такі дії здалися Фіат Крайслер необгрунтованими, тому надалі компанії діятимуть окремо.
З одного боку, зрив угоди вже призводить до негараздів у компаніях, адже інвестори мали оптимістичні прогнози щодо перспектив союзу, а зараз продають акції та штовхають їх ціну донизу. З іншого, французам вдалося зберегти найбільшого національного автовиробника як самостійну бізнес-одиницю, що є позитивом для національної економіки.
Leave a Reply