Моніторинг законодавчих ініціатив у питанні безпеки Українських студій стратегічних досліджень (березень-квітень 2021)
Проєкт Закону про засади санкційної політики України (Ясько, Кицак, Потураєв, Бакунець та інші) 5191

 

Проєкт Закону про обмежувальні заходи (санкції) держави з метою захисту національних інтересів України (Геращенко, Княжицький, Федина, Фріз, Гончаренко та інші) 5191-1

Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про санкції” щодо застосування санкцій (Бобровська, Піпа, Савчук, Рахманін, Рудик та інші) 5191-2

Перший законопроєкт досить повний, пропонує модель формування Бюро санкційної політики при Раді з питань національної безпеки та оборони України, і наповнення Єдиного реєстру санкцій. Альтернативний 5191-1 можна використовувати для його доповнення.

Натомість альтернативний проєкт 5191-2 передбачає внесення змін до чинного Закону про санкції, прийнятого в 2014 році. І поки буде уточнюватись новий комплексний законопроєкт, доцільно піти саме останнім шляхом змін до чинного документа. Зокрема зміни включають санкції проти фізичних осіб та покарання за поширення ворожої пропаганди. Також чітко прописана необхідність підтвердження з боку Генеральної прокуратури.

Водночас дещо сумнівною виглядає пропоноване автоматичне доєднання до санкційного режиму схваленого Радою безпеки ООН, оскільки деколи це може суперечити національним інтересам

Загалом також важливий нюанс – накладення санкцій проти власних громадян може бути протрактоване як порушення конституційних прав, тому потребує чіткого обґрунтування і судового тлумачення для запобігання майбутнім перешкодам.

Проєкт Закону про критичну інфраструктуру (Федієнко, Безугла, Арахамія, Брагар та інші) 5219

Проєкт Закону про критичну інфраструктуру (Кабінет міністрів) 5219-1

Законопроєкти визначають головні категорії критичної інфраструктури, а також алгоритм моніторингу її захисту (при загальній координації спеціального органу виконавчої влади – Національної комісії з питань захисту критичної інфраструктури.

Депутатський проєкт потребує доопрацювання для гармонізації не лише з іншими нормативними актами, а й всередині власних пропозицій (зокрема слід уніфікувати термінологію, алгоритм призначення членів Національної комісії і ін.).

З плюсів урядового альтернативного законопроєкту – передбачення чіткої категоризації об’єктів критичної інфраструктури, прописування завдань операторів критичної інфраструктури. Також вводиться важливий термін “критична технічна інформація”. Але й багато сумнівних елементів – зокрема пропозиція, щоб Національна гвардія надавала послуги з охорони третім сторонам “на договірних засадах”.

Загалом обидва проєкти потребують узгодження і доопрацювання.

Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” (Заремський) 5236

Автор пропонує зміни, за якими при проходженні військової служби за контрактом військовослужбовцям встановлюється фінансове забезпечення відповідно до норм та стандартів НАТО. Також військовозобов’язані та військовослужбовці у разі порушення їхніх прав та інтересів мають право звернутися за захистом до суду, а також до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

Проєкт Постанови щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) проти осіб, які створюють реальні та/або потенційні загрози національній безпеці України, сприяння терористичній діяльності та порушення прав і свобод людини і громадянина стосовно іноземних громадян (Юрчишин, Вятрович, Потураєв, Савчук, Бобровська та інші) 5284

Пропонується схвалити та внести на розгляд Ради національної безпеки та оборони України пропозиції щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) за створення реальних та/або потенційних загроз національним інтересам, національній безпеці, суверенітету і територіальній цілісності України, сприяння терористичній діяльності та/або порушення прав і свобод людини і громадянина, інтересів суспільства та держави, створення перешкод для сталого економічного розвитку, повноцінного здійснення громадянами України належних їм прав і свобод. Додається також список низки фізичних осіб, проти яких доцільно ввести санкції.

Закон про внесення змін до Закону України “Про Державну прикордонну службу України” щодо вдосконалення порядку використання та застосування заходів примусу, бойової техніки та озброєння особовим складом Державної прикордонної служби України (Здебський, Герасименко, Безугла та інші) 5232

Закон надає повноваження особовому складу Державної прикордонної служби України застосовувати фізичну силу, спеціальні засоби і вогнепальну зброю у порядку і випадках, передбачених Законом України «Про Національну поліцію» та військовими статутами Збройних Сил України. Також регулюється питання проведення прикордонниками поверхневої перевірки осіб, речей і транспортних засобів, які перебувають у прикордонній смузі, контрольованому прикордонному районі, в пункті пропуску.

Потрібний законопроєкт. Зокрема особливо згадується контроль у прилеглій зоні і виключній (морській) економічній зоні, що актуально в контексті поточних загроз.

Проєкт Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення кримінальної відповідальності за загрозу національним інтересам та національній безпеці України в інформаційній сфері (Дунда)  5176

Передбачає штраф за публічне невизнання факту збройної агресії Російської Федерації до України, окупації Російською Федерацією частини території України та поширення цієї інформації.

Проєкт Постанови про утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з розслідування можливих протиправних дій представників державної влади та інших осіб, що сприяли порушенню державного суверенітету та територіальної цілісності і несли загрозу національним інтересам та безпеці України (Арахамія) 5243

 Метою є встановлення фактів щодо можливих протиправних дій представників державної влади України, спрямованих на співпрацю з державою-агресором та іншу антиукраїнську діяльність.

 

Проєкт Закону про державну політику у сфері подолання наслідків збройної агресії Російської Федерації проти Державного суверенітету України (Третьякова, Безугла, Геращенко та інші) 5271

Законопроєкт передбачає законодавче закріплення правового статусу тимчасово окупованих територій, Російської Федерації, як країни агресора та територіальних органів, центральних органів виконавчої влади, місцевих органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування тимчасово окупованої території України у вигнанні (екзилі). Також пропонується модель інтеграції після подолання окупації

Важливий закон як початок обговорення тематики стратегічної політики держави. Однак потребує тривалого обговорення і уточнення. Зокрема, на нашу думку, сумнівна ідея проводити вибори на деокупованій території одразу після чергових загальнодержавних місцевих виборів, тоді як більш доцільно принаймні на 5 років залишити в дії військово-цивільні адміністрації та провести загальну перевірку дій населення і наявності громадянства держави-агресора.

 

Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” (Чєрнєв, Аліксійчук, Безугла, Остапенко, Мазурашу, Костюх)  5337

Пропонується запровадження механізмів безпосереднього доступу військовими комісаріатами до актуальної інформації про транспортні засоби, які можуть бути призначені для доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період, завдяки передаванню функції збору інформації Міністерству внутрішніх справ (в діючому законі це сфера відповідальності окремих підприємств, установ та організацій).

 

Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про оборонні закупівлі” щодо деяких питань компенсаційних (офсетних) договорів (Галушко, Наливайченко, Нагаєвський, Скороход, Павліш та інші) 5340

Передбачає формування  Ради генеральних конструкторів із створення техніки для потреб оборони і національної безпеки України – консультативно-дорадчого органу Кабінету Міністрів України, що забезпечує формування та реалізує державну промислову політику, державну військово-промислову політику, державну політику у сфері державного оборонного замовлення, основним завданням якої є вивчення проблемних питань, пов’язаних із формуванням і реалізацією державної політики у сфері прогнозування, планування, техніко-економічного обґрунтування, розроблення, виробництва, ремонту, модернізації і рециклінгу озброєння, військової, спеціальної техніки і продукції стратегічного призначення для потреб оборони і національної безпеки України.

Конструктивний законопроєкт. Зокрема цінні новели, за якими загальний обсяг закупівель за імпортом не може перевищувати 25 відсотків загального обсягу фінансування закупівель відповідного державного замовника. Також у разі здійснення закупівлі за імпортом в іноземної юридичної особи на суму, що перевищує 2 мільйони євро, обов’язковою умовою і є одержання Україною в особі офсетного бенефіціара (державного замовника) відповідної компенсації.

 

Проєкт Закону про внесення змін до статті 36 Закону України “Про оборонні закупівлі” (щодо забезпечення виконання державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель виконавцями державного контракту) (Касай, Кунаєв) 5378

Пропонується для гарантованого забезпечення потреб безпеки та оборони, до завершення виконання державного контракту (договору) з оборонних закупівель, заборонити накладення арешту на кошти на рахунках та інше майно вітчизняних виконавців державних контрактів з оборонних закупівель.

Проєкт Постанови про Звернення Верховної Ради України до Конгресу Сполучених Штатів Америки щодо надання Україні двостороннього статусу основного союзника Сполучених Штатів Америки поза НАТО (MNNA) (Гончаренко) 5380

Пропонується схвалити звернення до Конгресу Сполучених Штатів Америки про надання Україні статусу основного союзника Сполучених Штатів Америки поза НАТО (MNNA), посилаючись на гарантії, згідно з  Будапештським меморандумом, та російську загрозу для світу.

Проєкт Закону про внесення змін до статті 9 Закону України “Про Кабінет Міністрів України” щодо переліку відомостей кандидата на посаду Міністра оборони України (Шараськін, Піпа, Юрчишин, Бобровська та інші) 5381

Пропонується доповнити список документів для розгляду кандидата на посаду міністра оборони, зокрема відомостями про громадянство, відомостями про освіту та автобіографію, перебування у складі керівного органу комерційних організацій, а також даними про воєнну службу та участь у бойових діях.

Актуальний проєкт. Автори обмежують ці зміни періодом до завершення збройної агресїі проти України, однак варто зробити новели постійними.

 Юрій Олійник, кандидат політичних наук, керівник дослідницьких програм Українських студій стратегічних досліджень

Leave a Reply

Your email address will not be published.