Чи залишать союзники Україну наодинці з ворогом

Сьогодні розмови про зменшення допомоги Києву лунають чи не найгучніше з початку повномасштабної війни. Якими можуть бути наслідки такого кроку?

Олександр Чупак, керівник економічних програм аналітичного центру «Українські студії стратегічних досліджень» для Український тиждень

Кінець 2023 року приніс Україні невтішні новини з дипломатичних фронтів. Європейський Союз не зміг ухвалити виділення Києву допомоги в розмірі 50 млрд євро через позицію Угорщини. А на другому боці Атлантичного океану внутрішньополітичні суперечки завадили Конгресу США проголосувати за надання Україні 61 млрд доларів.

Це не означає, що ми залишаємося наодинці з ворогом. Нині продовжують діяти раніше укладені контракти про постачання озброєння, а фінансова допомога надходить за наперед визначеним планом. Але таке затримування змушує нас замислитися: що ж може статися, якщо Україна справді залишиться без підтримки?

Коли кажуть про збройну допомогу (а не фінансову), передусім мають на увазі зусилля Сполучених Штатів. Згідно з даними Кільського інституту світової економіки, з 24 січня 2022 року до 31 жовтня 2023 року американці надали нам озброєння на суму 43,9 млрд євро. Це більш ніж у два з половиною рази більше, ніж друга в рейтингу Німеччина (17,1 млрд євро).

Україна вже сьогодні змушена зважати на скорочення постачання. Нині ми не маємо ініціативи на полі бою, але успішно знищуємо наступальний потенціал загарбника. Якщо темпи постачань не буде відновлено, через кілька місяців наша здатність завдавати локальних контрударів буде суттєво підважена, а заклики до мирних переговорів ставатимуть дедалі гучнішими.

Яке озброєння отримує Україна

Кілька місяців тому в розпал контрнаступу повідомлялося, що Україна витрачає приблизно 6000 артилерійських снарядів на день. Якщо постачання боєприпасів суттєво скоротиться, ми повинні будемо більш ретельно обирати мішені, тобто стріляти лише по визначених місцях розташування ворожих цілей. Аналогічно поступова втрата техніки змусить нас покладатися на живу силу, що спричинить вищий рівень втрат.

Нині збройна допомога від США складається з трьох частин:

  1. Пакети оборонної допомоги в межах президентських повноважень (PDA).
  2. Ініціатива сприяння безпеці України (USAI).
  3. Кошти для заміни озброєння, наданого в межах PDA.

PDA дає право президенту передавати Україні зброю з американських запасів. Зазвичай вона готова до негайного відправлення й надходить швидко. Кошти в межах USAI спрямовують на виготовлення нового обладнання, купівлю зброї Україні на світових ринках і навчання українських військових. Нове виробництво займає багато часу — 1–2 роки на виготовлення й декілька місяців на доставлення.

Міністерство оборони США оголошує про нові пакети допомоги приблизно що два тижні. Темпи постачання були найвищими в січні 2023 року, коли держави Заходу почали готувати Україну до контрнаступу. У середньому в межах PDA ми отримуємо зброї на суму близько 1 млрд доларів на місяць. Однак темпи почали знижуватися із серпня 2023 року. У грудні ми отримаємо на 20 % менше за середньорічний рівень.

Як довго триватиме постачання

Навіть якщо нам припинять надавати нову допомогу, постачання за чинними контрактами розтягнеться ще на багато місяців. До кінця 2024 року ми будемо отримувати боєприпаси й воєнну техніку від США на 200–300 млн доларів щомісяця. Подібну суму нам забезпечать і європейці, які раніше так само надавали нам еквівалент близько 1 млрд доларів на місяць.

Протягом попередніх тижнів представники ЄС і Великої Британії часто казали, що треба збільшувати зусилля на тлі проблем з допомогою зі США. Але європейські уряди мають ті самі проблеми, з якими стикається Конгрес. Різні політичні сили, часто фінансовані росією, тиснуть на своїх урядовців з вимогою припинити надавати кошти «корумпованому» Києву на ведення війни «без шансів на успіх». Можна очікувати, що зменшення допомоги від США спричинить схожу реакцію країн Старого світу.

Без сумніву, така ситуація спровокує активізацію закликів до мирних переговорів. Якщо путіну вдасться укласти договір, він оголосить про перемогу не тільки над Україною, а й над усім НАТО. І одразу ж почне готувати новий план захоплення всієї території України.

Теоретично Міністерство оборони США може надавати допомогу Києву й без рішення Конгресу. Наприклад, використовуючи кошти свого щорічного бюджету внаслідок скорочення інших програм. Проте такі дії можуть бути трактовані як зменшення обороноздатності США й стовідсотково спровокують негативну політичну та медійну реакцію.

Чому не працює лендліз

Ухвалений у травні 2022 року закон про лендліз на захист демократії в Україні — аналог легендарного закону часів Другої світової — свого часу спровокував справжню медійну ейфорію, але насправді так і не був застосований на практиці. Ба більше, третього жовтня 2023 року він утратив чинність і не був продовжений.

Механізм лендлізу передбачає передання озброєння, техніки й інших потрібних матеріалів за процедурою оренди чи довгострокового боргу, тобто на платній основі. У цьому його головна відмінність від перерахованих видів допомоги, яку надають безоплатно. Отже, Україна не повинна буде повертати американцям згадані 43,9 млрд євро.

Кілька місяців тому посол України у США Оксана Маркарова заявляла, що намагається переконати конгресменів продовжити закон. Однак за весь час його дії Київ і Вашингтон так і не уклали угод про обсяги постачання в межах лендлізу. Імовірно, його розглядають як запасний варіант. Утім, як зазначив колишній посол України у США Валерій Чалий, є можливість, що лендліз продовжать через поправку в оборонному бюджеті на 2024 рік.

Так чи інакше, нині сторони вважають безкоштовні механізми передання озброєння більш ефективними, а лендліз має лише символічне значення. Але з огляду на тенденції останніх місяців нашій дипломатії треба активізувати спроби отримати допомогу з будь-яких можливих джерел.

Олександр Чупак, керівник економічних програм аналітичного центру «Українські студії стратегічних досліджень»

Leave a Reply

Your email address will not be published.