Моніторинг законодавчих ініціатив у сфері безпеки Українських студій стратегічних досліджень (грудень 2018 року)

 

Одне з найважливіших рішень – Верховна Рада схвалила президентський законопроект Про прилеглу зону 8361. Законопроект регулює статус прилеглої зони України, що включає 24 морські милі від берега. Зокрема щодо пріоритету економічної діяльності та археологічних досліджень української сторони.

Згідно з міжнародними угодами кожна держава при наявних географічних факторах має право розширити прилеглу зону до 24 морських vиль. Особлива актуально це для Києва, з огляду на активність росіян на кримському шельфі та в азовській акваторії. З іншого боку, постає питання розірвання україно-російських домовленостей, які фіксують статус Азовського моря та Керчинської протоки як внутрішніх вод, зі спільними правами використання.

Таокж парламент затвердив у другому читанні Проект Закону “Про протимінну діяльність в Україні” 9080-1, що необхідний для конкретизації юридичної підтримки алгоритму розмінування відповідних територій.

Проект Постанови про попередній звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України для проведення розслідування відомостей щодо фактів розкрадання в Збройних Силах України та підриву обороноздатності держави у період з 2004 по 2017 роки (Вінник) 9370 (підтримано)

Передбачає  продовження роботи Тимчасової слідчої комісії на шість місяців з метою подальшого розслідування відомостей щодо фактів розкрадання в Збройних Силах України та підриву обороноздатності держави у період з 2004 по 2017 роки.

Постанова авторства голови цієї комісії, що просить додаткового часу на збір інформації. Ця робота дуже важлива,  оскільки має бути персоналізована відповідальність за руйнування обороноздатності. Навіть при давності строків для кримінального переслідування, повинен бути політичний осуд суспільства, ознайомленого з деталями справи.

 

Проект Закону про внесення зміни до статті 28 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” щодо забезпечення проведення місцевих виборів, призначених на неділю, 23 грудня 2018 року (Президент) 9357

Прект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питання проведення виборів в умовах воєнного стану (Левченко, Головко, Осуховський, Іллєнко, Марченко) 9357-1

Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про правовий режим воєнного стану” та інших законодавчих актів України (Ляшко, Соболєв, Ємець, Бондар, Чумак ) 9357-2

Президентський законопроект передбачає виняток для місцевих виборів до ОТГ 23 грудня, аби їх провести в умовах воєнного стану. Однак ЦВК ще раніше їх відмінила відповідно до букви закону. І логічно – в умовах воєнного часу обмежуються права і свободи громадянина, що накладає сумнів на легітимність виборчого процесу. До ще більшого популізму вдалися автори законопроекту 9357-2, прагнучи вихолостити суть воєнного стану (усунувши можливість будь-яких  заборон на проведення виборів та мітингів).

Більш зважений підхід авторів альтернативного законопроекту 9357-1, що з міркувань недопущення профанації воєнного стану і узурпації влади пропонують надати функцію заборони президентських виборів та виборів до органів місцевого самоврядування у повноваження РНБО з можливістю парламентського контролю.

 

Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” щодо удосконалення деяких питань проходження громадянами військової служби (Кабінет міністрів) 9454

Містить гармонізацію профільного Закону відповідно до ухвалених останніми роками законодавчих новел, що регулюються іншими ухваленими нормативними актами. Також передбачає виведення з лав військових формувань дезертирів та осіб, що добровільно здалися в полон у випадку відповідно рішення суду.

 

 

Проект Постанови про Звернення Верховної Ради України до Президента України щодо оголошення війни, розриву дипломатичних відносин і припинення транспортного сполучення з Російською Федерацією (Купрій) 9442

Передбачає звернення до Президента вимогою оголосити війну російській Федерації, розірвати всі форми зв’язків – як дипломатичних, так і торгівельно-інфраструктурних. Також пропонується створення Ставки Верховного Головнокомандувача, звернення до ООН щодо заборони проходження військових кораблів  через Босфор та Дарданелли, введення військового стану на прилеглих до театру бойових дій територіях.

Послідовний набір правильних ініціатив, в тому числі щодо кримінального переслідування колаборантів, в тому числі народних депутатів, і особисто Віктора Медведчука. На жаль, не вистачає рішучості політичної еліти для одномоментного задіяння всіх потрібних заходів, хоча вимушено вони дуже поступово впроваджуються останні 5 років.

 

Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо посилення контролю за в’їздом в Україну іноземців та осіб без громадянства (Кабінет міністрів) 9402

Передбачає запровадженні механізму попереднього електронного повідомлення іноземцями, які є громадянами держав міграційного ризику, або особами без громадянства, які постійно проживають в цих державах, про їх намір відвідати Україну, створення правових підстав для збору біометричної інформації, а також забезпечення можливості встановлення Урядом особливих вимог до паспортних документів вихідців з відповідних країн в інтересах забезпечення національної безпеки України.

Конструктивний проект, однак потребує доповнення. По-перше, чітких формулювань щодо якнайбільшого обмеження саме громадян Російської Федерації. По-друге, з міркувань міграційної безпеки слід укріпити механізм перевірки  біженців – чи дійсно останні можуть претендувати на такий статус – та процедури екстрадиції.

 

Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення сприятливих умов для залучення іноземних інвестицій в оборонно-промисловий комплекс (Кабінет міністрів) 9401

Передбачає усунення обмежень щодо можливості учасників Державного концерну “Укроборонпром” брати участь у створенні господарських організацій для залученням іноземних інвестицій, за виключенням діяльності на території або з залученням економічних агентів держави-агресора.

Законопроект обґрунтовують потребою залучення інвестицій, що відповідає дійсності. Однак збереження монопольного статусу корупційного ДК “Укроборонпром” навряд чи дозволить відчути суттєвий ефект від змін.

Проект Постанови про схвалення пропозицій щодо застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)

 (Головко, Марченко, Осуховський) 9384

Пропонується введення персональних санкцій проти юридичних та фізичних осіб – представників Російської Федерації, з відповідним списком найпотужніших економічних гравців.

Правильна ініціатива, що дозволить перевести санкції з площини декларацій до конкретного наповнення.

 

Проект Закону про ратифікацію Протоколу між Кабінетом Міністрів України та Урядом Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії про внесення змін до Меморандуму про взаєморозуміння між Кабінетом Міністрів України та Урядом Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії щодо обміну та взаємної охорони інформації з обмеженим доступом у сфері оборони (Кабінет міністрів) 0207

Ратифікація Протоколу є виконанням Україною внутрішньодержавних процедур, необхідних для набрання цим міжнародним договором чинності.

Укладення Протоколу обумовлено необхідністю приведення положень Меморандуму про взаєморозуміння між Кабінетом Міністрів України та Урядом Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії  у відповідність до вимог чинного законодавства держав Сторін з метою забезпечення паритетності умов взаємної охорони інформації з обмеженим доступом у ході співпраці у оборонній сфері.

 

Юрій Олійник – експерт Українських студій стратегічних досліджень

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.