Моніторинг законодавчих ініціатив у питанні безпеки Українських студій стратегічних досліджень (квітень 2019 року)

 

Проект Закону про військове капеланство (Унгурян, Соловей, Березюк, Луценко) 10244

Альтернативний проект (Білозір, Ричкова, Унгурян, Герасимов, Мамчур, Єленський. Євтушок) 10244-1

Передбачено легалізацію інституту військового капеланства, упорядкування принципів його діяльності як обов’язкового.

Закон глибоко розроблений, включає механізми засвідчення інвалідності після участі в бойових діях, забезпечує певний соціальний захист (на нестачу якого скаржились представники капеланської спільноти ще з 2015 року). Інший позитивний момент проекту 10244 – пропозиція статуту діяльності капеланів, загальних принципів їхньої діяльності.

Альтернативний законопроект 10244-1 із наповнення скидається на скорочену версію першого. Також автори подають додаткові пропозиції змін до Державного бюджету з метою 10-річного звільнення капеланів від податків за угодами, що регулюють проведення душпастирської практики. Загалом рекомендуємо парламенту взяти до опрацювання ці законопроекти, аби врегулювати дуже актуальну для військовослужбовців та капеланів проблему.

Проект Закону про внесення доповнень до частини третьої статті 9 Закону України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей” (щодо запровадження поняття “мінімальне місячне грошове забезпечення”)

 (Береза) 10252

Встановлює, що розмір місячного грошового забезпечення військовослужбовця не може бути меншим за визначений мінімальний обсяг, у тому числі з пропорційним розрахуванням у випадку неповної кількості днів.

Автор заповнює прогалину в законодавстві, застосовує термін мінімальне грошове забезпечення (за аналогією до мінімальної зарплати). Однак подальшого опрацювання потребують принципи і механізми визначення обсягу цього мінімуму, аби їх можна було ефективно впроваджувати.

 

 

Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення порядку комплектування резервістами

(Чорновол, Пастух, Пашинський, Вінник, Левус, Андрієвський, Рудик, Шкрум, Герасимов) 10260

Законопроект утверджує поняття “призову в особливий період”, впроваджуючи його до низки нормативних актів.

Чергова потрібна справа гармонізації законодавства. Однак вона викликана не зовсім юридично коректними причинами, коли можливості й обмеження воєнного стану дублюються на режим особливого періоду.

Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з ратифікацією Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму (Президент України) 10232

Проект Закону про ратифікацію Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму (Президент України) 0221

Законопроекти стосуються процедури ратифікації відповідної міжнародної Конвенції. Зокрема у Додатковому протоколі Україна тимчасово знімає з себе відповідальність за ситуацію на окупованих територіях та переміщення в їхніх межах.

Завершення ратифікації Конвенції – потрібна справа, однак слід ввести додаткові запобіжники, аби Україна не підпадала під звинувачення у співпраці з особами, яких визнала терористами Російська Федерація чи її союзники.

 

Крім того, у травні Верховна Рада схвалила “Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про протимінну діяльність в Україні” щодо удосконалення механізмів залучення фінансування заходів протимінної діяльності” 10180 (розглядався нами у моніторингу за березень 2019 року), що спрощує доступ закордонної фінансової допомоги. Його швидке ухвалення значною мірою зумовлене тиском США, що неформально загрожували скоротити допомогу в протимінній діяльності у випадку відхилення законопроекту та правок до нього.

 

 

Юрій Олійник, експерт Українських студій стратегічних досліджень

Leave a Reply

Your email address will not be published.