Моніторинг законодавчих ініціатив у питанні безпеки і аналіз складу профільного комітету Українських студій стратегічних досліджень (вересень 2019 року)

Моніторинг законодавчих ініціатив у питанні безпеки Українських студій стратегічних досліджень (вересень 2019 року)

З початком роботи Верховної Ради IX скликання був сформований комітет з питань національної безпеки, оборони та розвідки. Вважаємо за доцільне проаналізувати його склад. У комітеті 17 депутатів, у тому числі 9 у правлінні (голова, секретар та заступники). Загалом кількість співмірна з попереднім комітетом (у VIII скликанні було 17 членів, на відміну від VII скликання, де було лише 13 членів), однак не завжди кількість забезпечує збалансовану роботу.

У партійному розрізі у керівництві комітету 7 осіб представляють “Слугу народу”, по 1 – “Європейську солідарність” і “Голос”. Серед рядових членів комітету (8 депутатів) – по 1 від “Європейської солідарності” і “Голосу”, 1 – “Опозиційний блок за життя” (Льовочків), 5 представників “Cлуги народу”.

Голова комітету – Звітневич Олександр Михайлович, Слуга народу. Директор, ТОВ “Смілянський Ливарний Завод”. Близький до родини Зеленських (одружений на однокласниці президента), однак професійна компетентність у справах оборони викликає сумніви. Кілька тижнів не відвідував засідання комітету – через інфаркт (за версією Президента).
Некомпетентність голови може врівноважувати рівень заступників. Зокрема Перший заступник голови від “ЄС” – Забродський Михайло Віталійович. командувач десантно-штурмових військ. Інший заступник, від “Слуги народу” – Безугла Мар’яна Володимирівна, голова підкомітету запровадження цінностей і стандартів НАТО, міжнародного військового співробітництва та миротворчості.  Наявний відповідний професійний досвід – у минулому працювала у Центрі забезпечення службової діяльності Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України.

Ще один заступник  Арахамія Давид Георгійович – голова підкомітету з питань нагляду за діяльністю державних органів спеціального призначення з правоохоронними функціями, правоохоронних органів, правоохоронних органів спеціального призначення та розвідувальних органів. Одночасно є головою депутатської фракції “Слуга Народу”, що викликає побоювання у фактичному контролі за діяльністю комітету. З іншого боку, Арахамію розглядають як квоту міністра МВС Авакова, що загрожує продовженню  диспропорційних ініціатив надмірної підтримки підконтрольних останньому правоохоронних органів.

Секретарем став Роман Костенко від “Голосу”, раніше працював у СБУ. Певні надії викликає Ірина Верещук (голова підкомітету з державної безпеки та оборони), голова експертного “Міжнародного центру балтійсько-чорноморських досліджень та консенсусних практик”. Інші заступники – дрібні бізнесмени (Мисягін Юрій Михайлович та Копитін Ігор Володимирович  (голова підкомітету з питань оборонної промисловості та технічної модернізації)). Наостанок слід згадати Березкіна Максима Юрійовича – колишнього керівника Кременчуцької муніципальної варти, що став головою підкомітету по соціальних питаннях. Саме створення кількох підкомітетів слушне. Але чи двоє-троє депутатів, частина з яких лише вчиться законодавчій роботі, зможе адекватно відповідати за свій напрямок?

Законопроєкти, зареєстровані у Верховній Раді IX скликання до 30 вересня 2019 року

а) Прийняті

Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо застосування Збройними Силами України та Державною спеціальною службою транспорту бойової техніки, зброї та спеціальних засобів в особливий період (Верещук, Митягін, Копитін, Безугла, Герасименко) 1224

Закон поширює принципи застосування зброї у мирний час на особливий період (до введення воєнного стану та після його припинення або скасування), а також чітко окреслює умови застосування зброї службовцями воєнізованої охорони Державної служби транспорту

Закон хибував на відсутність фіксації реалій заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, що згадуються у відповідних законах – замість цього застарілі згадки “антитерористичної операції”.. Це було виправлено до другого читання. Також у ГНЕУ слушно зауважують про необхідність чіткого фіксування принципів формування, повноважень та діяльності воєнізованої охорони Державної служби транспорту, а також невиправданість звуження випадків застосування зброї з огляду на можливі обставини. Частково це було виправлено у другому читанні розширеним списком обставин, однак навряд чи повним.

Проєкт Закону про матеріальну відповідальність військовослужбовців та деяких інших осіб (Верещук, Митягін, Копитін, Безугла, Герасименко) 1225

Закон унормовує питання матеріальної відповідальності за нанесення збитків військовому майну, і порядок розслідування та накладення відповідних фінансових стягнень.

Сам Закон регулює вагому проблему, однак потребує детальніших прикінцевих положень, оскільки проблема матеріальної відповідальності військовослужбовців розкидана у багатьох нормативних актах. До того ж часто термінологія не гармонізована з іншими чинними законами (зокрема заплановані відшкодування з боку держави для постраждалих військових частин через перенаправлення стягнень, без фіксації у річному бюджеті, що суперечить чинному податковому законодавству).

Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” щодо удосконалення деяких питань проходження громадянами військової служби (Верещук, Митягін, Копитін, Безугла, Герасименко) 1227

Закон регламентує порядок виведення з чисельності Збройних Сил України та інших військових формувань військовослужбовців, які самовільно залишили військову частини або місця служби, дезертирували зі Збройних Сил України та інших військових формувань або добровільно здалися в полон. Проєкт розроблено в Міністерстві оборони України в ініціативному порядку. Окрім того, вводиться багато гармонізаційних поправок у законодавство (зокрема приведення положення Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” у відповідність до раніше прийнятих Законів України). Також регламентується перевірка призовників на можливі судимості.

 

б) Перебувають на розгляді в комітеті

Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про оборону України” щодо деяких питань підготовки держави до оборони

(Фріз, Забродський, Геращенко, Величкович, Синютка, Зінкевич, Герасимов) 2055

Проєкт закріплює в законодавстві можливість проведення спеціальної розвідки та інформаційно-психологічних операцій для підрозділів ЗСУ, зокрема Сил спеціальних операцій.

Проєкт Закону про парламентський контроль за дотриманням вимог Конституції та законів України щодо забезпечення національної безпеки в діяльності спеціальних служб та правоохоронних органів (Порошенко, Климпуш-Цинцадзе, Забродський, Геращенко, Величкович, Лопушанський, Зінкевич, Герасимов, Синютка, Іонова, Федина, Луценко, Князевич) 1204

Пропонується створення спеціального парламентського комітету з контролю над спеціальними службами та правоохоронними органами, з перевіркою причетних до його роботи, який буде пост-фактум розглядати легітимність дій спеціальних служб, можливість порушення конституційних свобод.

Створення цього механізму передбачене Законом про національну безпеку від 2018 року, і спрямоване на відповідність практикам держав НАТО, хоча і піддається певній критиці з огляду на специфіку України та проблеми з контролем над якістю перевірки причетних до таємної інформації осіб. Окрім того непрописаний механізм формування цього комітету, чи буде він діяти на постійній основі, чи за ротаційним принципом.

 

Проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення питань керівництва територіальною обороною (Верещук, Митягін, Копитін, Безугла) 1226

Законопроєкт вводить питання “територіальної оборони” в законодавче поле, наділяє відповідними повноваженнями підрозділи силових структур та місцевих органів виконавчої влади

Створення Закону про територіальну оборону потрібне і заплановане Указом Президента ще в 2015 році. Але, як слушно зауважують у ГНЕУ, автори цього законопроєкту лише точково вносять зміни, не торкаючись більшої частини дотичного нормативного поля. Не враховано зокрема розділення посадових функцій Начальника Генерального штабу та Головнокомандувача Збройних сил України.

Проєкт Закону про незворотність покарання за злочини проти обороноздатності держави в умовах воєнного стану або в період збройного конфлікту (незастосування строків давності) (Тимошенко, Соболєв, Наливайченко, Тарута, Абдуллін, Крулько, Немиря, Дубіль, Кондратюк, Шкрум, Данілов, Волинець, Пузійчук, Лабунська, Кучеренко, Цимбалюк, ) 1174

Передбачає посилення покарання за злочини, пов’язані із збройною агресією Російської Федерації проти України та вчинені з метою одержання матеріальної винагороди або іншої особистої вигоди (передусім йдеться про виробництво та продаж неякісної зброї, військових припасів та іншого військового майна, а також заниження вартості при продажі майна самих Збройних сил).

Попри правильну інтенцію, законопроєкт не відповідає своїй назві (не згадується про строки давності у самому тілі проєкту).

Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” щодо приведення правового статусу осіб, що в складі добровольчих формувань самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, у відповідність із Додатковими протоколами до Женевських конвенцій про захист жертв війни 1949 року (Тимошенко, Цимбалюк, Наливайченко, Соболєв, Волинець, Пузійчук, Кириленко, Кабаченко, Немиря) 2021

Законопроєкт пропонує вилучити умову легалізації добровольців, за якою добровольчі формування, в яких вони перебували, згодом були включені до складу офіційних силових структур.

Потрібний законопроєкт, який забезпечує статус комбатантів з поширенням відповідних гарантій міжнародного права для всіх добровольців, задіяних у захисті держави

Проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо актуалізації статусів та пільг ветеранів війни та членів їхніх сіме

 (Фріз, Зінкевич, Іонова, Герещенко, Забродський, Климпуш-Цинцадзе) 2191

Проєкт передбачає модернізацію законодавства України щодо статусів ветеранів війни та гарантій їх соціального захисту. Законопроєкт закріплює права окремих категорій громадян на державне визнання і відповідні пільги (учасників Революції гідності та російсько-української війни), гармонізує законодавство.

Корисний законопроєкт, із комплексним оновленням нюансів нормативних актів. Особливо цінна новела про виключення з відповідного списку категорій радянських ветеранів “громадянської війни” (окупації УНР), учасників силових операцій СРСР у 1941-54 роках з протидії так “званим терористам і диверсантам”, що поширювався зокрема на ветеранів НКВД. Це очищує юридичний простір від спадщини окупаційного режиму.

Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності Національної гвардії України

 (Президент) 1007

Передбачає перепідпорядкування Національної гвардії напряму Президенту, вивівши її з-під контролю МВС

Позбавлення МВС невластивих прав контролю над Нацгвардією, що переймає невластиві функції на зразок конвойних, давно обговорювалося як необхідне. Зокрема ми згадували про це в багатьох аналітичних матеріалах. Однак у контексті нинішньої політичної ситуації таке рішення може сприяти непередбаченій концентрації влади в руках Президента.  Закон як мінімум потребує доопрацювання і поглиблення, з урахуванням можливих негативних наслідків і вмонтування запобіжників. Для балансу краще було б повернути підпорядкування Нацгвардії Верховній Раді України.

Проєкт Закону про внесення зміни до статті 12 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” (Кабінет міністрів) 10275

Надає Уряду повноваженння закріплювати за центральними та місцевими органами виконавчої влади, іншими державними органами позаміські запасні пункти управління.

Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо застосування Збройними Силами України та Державною спеціальною службою транспорту бойової техніки, зброї та спеціальних засобів в особливий період (Кабінет міністрів) 10277

Передбачає поширення правил застосування зброї у мирний час на особливий період (до введення воєнного стану та після його припинення або скасування), а також загалом на Державну службу транспорту.

Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб” щодо відновлення дії попередніх редакцій норм зазначеного Закону (Немировський. Король, Паламарчук, Барна, Білозір, Вілкул, Соболєв, Батенко та інші) 10324

Планується повернути норму про те, що максимальний розмір пенсії не повинен перевищувати 90 % сум грошового забезпечення відповідних категорій (зараз 70 %). Цим планується уникнути випадків недорахування пенсій, що дозволяється Кабінету міністрів чинним законодавством.

Проєкт Закону про критичну інфраструктуру та її захист (Кабінет міністрів) 10328

Пропонується проєкт цілісного закону, що впроваджує в законодавство поняття критичної інфраструктури, встановлює принципи її розбудови. компетенцію та обов’язки відповідних державних органів.

Комплексний проєкт, що розкриває поняття критичної інфраструктури для забезпечення життєво важливих потреб національної безпеки, розподіляє компетенції між органами силових структур, державної влади та місцевого самоврядування (операторів критичної інфраструктури). Особливий наголос на охороні інфраструктури, що важливо в контексті як техногенних загроз сучасності, так і продовження російської агресії. Ще один позитивний  момент – визначення окремих категорій рівня критичності, які вимагають різного рівня охорони.

 

Юрій Олійник, експерт Українських студій стратегічних досліджень

Leave a Reply

Your email address will not be published.