Моніторинг законодавчих ініціатив у питанні безпеки Українських студій стратегічних досліджень (листопад-грудень 2020 року)

Проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” щодо уточнення норм, що врегульовують питання визначення категорій осіб, які визнаються ветеранами війни (Остапенко) 4388

Законопроєкт уточнює механізм визнання особи учасником добровольчого формування (необхідне підтвердження командира і двох свідків). Також вноситься низка гармонізуючих поправок щодо процедури отримання статусу ветерана війни та його родича.

Загалом конструктивний законопроєкт, хоча дещо варто доопрацювати. Зокрема до списку осіб, що претендують на низку пільг. зокрема щодо отримання житлового фонду) додаються родичі Героїв України та повних кавалерів Ордена Богдана Хмельницького. Однак у цьому списку залишаються особи, нагороджені орденом героя Радянського союзу, що створює певний логічний дисонанс.

Виключення зі списку інвалідів війни учасників ліквідації, постраждалих під час Чорнобильської аварії – доцільне, але варто окремо прописати  збереження їхніх фактичних пільг.

 

Проєкт Закону про Захисників / Захисниць України та членів їх сімей (Остапенко) 4389

Спроба зібрати в одному нормативному документі всі гарантовані іншими законами та необхідні до впровадження пільги та заходи зі вшанування і всебічної підтримки ветеранів збройного конфлікту та їхніх родичів. Зокрема впроваджується і розшифровується на початку єдина система термінології, що використовується у документі (зокрема Сили оборони, психічне здоровя).

Конструктивний законопроєкт, який потребує через свою комплексність всебічного обговорення з залученням Міністерства ветеранів та середовища учасників російсько-української війни.

Зокрема цінні ідеї щодо формування єдиного Реєстру ветеранів. Наголос не лише на Пільгах, а й на сприяння як наданні і збереженні роботи, так і самозайнятості ветеранів як ініціаторів дрібного бізнесу.

 

Проєкт Закону про внесення зміни до статті 5 Закону України “Про Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України” (Кабінет міністрів) 4516

Передбачає можливість збільшення чисельності Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України в особливий період на кількість осіб, призваних на службу відповідно до мобілізаційних указів Президента, затверджених законами.

 

Проєкт Закону про внесення змін до Закону України «Про оборонні закупівлі» (Копитін, Верещук, Здебський) 4485

Законопроєкт переносить термін початку дії Закону з 1 січня та 31 березня (окремі пункти щодо планування) 2021 року на 1 липня 2021 року.

Автори пояснюють такі наміри нестачею часу для якісної імплементації новел головного законопроєкту. Дійсно, досі не виконано низки необхідних заходів – внесення на розгляд Верховної Ради гармонізуючих змін до законодавства Кабінетом міністрів, розробка та первинне наповнення електронного Реєстру учасників відбору та виконавців державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель тощо. Однак виникає сумнів, чи не буде і далі відтерміновуватись дія Закону про оборонні закупівлі № 808-IX від 17.07.2020, який раніше презентували як велике досягнення у боротьбі з корупцією в оборонних закупівлях.

 

Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування питань, пов’язаних із військовополоненими та інтернованими особами в особливий період (Кабінет міністрів) 4327

Законопроєкт вносить у нормативне поле функції регуляції питань виявлення та розміщення військовополонених та інтернованих осіб. Зокрема функцїі виявлення та затримання покладаються на СБУ та Національну поліцію, розміщення – на органи місцевого самоврядування, а загального керівництва процесом – на Генеральний штаб (відповідно до принципів, визначених Кабінетом міністрів). Загальний нагляд здійснює орган виконавчої влади з питань окупованих територій у Донецькій та Луганській областях та тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя.

Необхідні зміни з огляду на ймовірне загострення російсько-української війни. Попри можливу критику окремих політиків на Заході, вказані заходи цілком вписуються в міжнародні договори щодо правил ведення війни та захисту прав цивільних і комбатантів.

 

Проєкт Закону про внесення змін до законодавства України про адміністративні правопорушення, кримінального законодавства та кримінального процесуального законодавства щодо діяльності Служби безпеки України та розвідувальних органів (Корнієнко, Арахамія, Здебський, Забродський та інші) 4392

Законопроєкт спрямований на гармонізацію принципів діяльності та розвідувальних органів відповідно до внесених раніше змін у рамках реформи сектору розвідки. Зокрема Кримінальний кодекс України доповнюється кримінальними правопорушеннями щодо посягання на життя та майно співробітників розвідувальних органів.

Важлива новела – поширення сфери підслідності НАБУ на справи, повязані зі співробітниками СБУ, допускається лише за умови санкції принаймні заступника Генерального прокурора.

Проєкт Закону про схвалення рішення Президента України про допуск підрозділів збройних сил інших держав на територію України у 2021 році для участі у багатонаціональних навчаннях (Президент України) 4499

Законопроєкт передбачає схвалення рішення Президента щодо допуску іноземних підрозділів для участі у навчаннях, зокрема на Миколаївському полігоні (Львівська область), на Чернігівщині (Гончарівське), Рівненщині (Мала Любаша), Херсонщині та Миколаївщині (“Репід-Трайдент-2021”, “Сі бриз – 2021»). А також у акваторії острова Зміїний (біля вод, на які претендує РФ, здійснюючи в минулому спроби дестабілізувати торговельне мореплавство).

Безумовно потрібне рішення, яке схвалює продовження політики налагодження глибшої співпраці з нашими союзниками у НАТО, зокрема США та Великобританією. Ці навчання також виступають вагомим фактором стримування російських планів.

 

 

Проєкт закону «Про обіг цивільної вогнепальної зброї та бойових припасів до неї» (Фріз, Бакумов, Яременко, Тарасенко, Мазенцева та інші) 4335

Проєкт закону має на меті забезпечити право громадян на самооборону, захист свого житла та близьких від злочинних посягань. Питання реалізації права на зброю вже давно є нагальним для України. Цей законопроєкт вводить класифікації категорій цивільної зброї, регулює питання отримання дозволу на володіння зброєю, визначає особливості ведення відповідного Реєстру. Проєкт окремо визначає права фізичних осіб та права юридичних осіб на володіння зброєю. Для фізичних осіб пропонується низка умов, при дотриманні яких особа може отримати Посвідчення власника зброї і придбати зброю відповідної категорії. Одним з основних критеріїв, який визначає право на володіння зброєю тієї чи іншої категорії, є віковий ценз, а також наявність підтвердженого попереднього легального досвіду володіння зброєю інших категорій.

Загалом цей проєкт закону є значним кроком уперед для України в цьому питанні, хоча окремі його положення і викликають нарікання в спільноті власників зброї та інших зацікавлених осіб. 

 

Проєкт закону «Про цивільну зброю та боєприпаси» (Шараськін) 4335-1

Цей законопроєкт є альтернативним до проєкту закону 4335. Його автори пропонують окремі питання врегулювати по-іншому. По-перше, відповідний Реєстр знаходиться у веденні не МВС, а Міністерства юстиції. Також розширений перелік суб’єктів, які взаємодіють з Реєстром – окрім Мін’юсту такими суб’єктами зокрема є нотаріуси та уповноважені підрозділи Національної поліції.

Друга важлива відмінність альтернативного законопроєкту – це зниження вікового цензу: так наприклад, для нарізної короткоствольної зброї він знижений з 28 до 25 років. На думку експертів, цей підхід є більш виправданим, тому що важливішим є попередній досвід володіння зброєю інших категорій.

Важливо, що цей законопроєкт поширюється також на травматичну зброю – на сьогодні відповідні норми розпорошені по підзаконних актах – це ускладнює регулювання та створює корупційні ризики.

Іншою важливою відмінністю альтернативного законопроєкту від попереднього є закріплення дозволу на носіння (з певними обмеженнями) короткоствольної нарізної зброї.

Загалом, альтернативний проєкт закону оцінюється експертами як більш дієвий та ефективний.      

 

Проєкт закону «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України для реалізації положень Закону України «Про обіг цивільної вогнепальної зброї та бойових припасів до неї» (Фріз, Бакумов,Яременко, Тарасенко, Чернєв, Саламаха та інші) 4336

Цей проєкт закону розроблений як доповнення до законопроєкту 4335.

Проєктом пропонуються такі новації законодавства:

– як адміністративне стягнення визнається позбавлення спеціального права на володіння зброєю;

– скасовується обмеження на конфіскацію зброї мисливців;

– у відповідність до нового закону приводяться норми щодо відповідальності за порушення правил зберігання та транспортування зброї, підвищуються розміри штрафів;

– уточнюються визначення необхідної оборони та перевищення її меж.

 

Проєкт закону «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України для реалізації положень Закону України «Про цивільну зброю та боєприпаси» (Шараськін) 4336-1

У порівнянні з основним законопроєктом 4336 розширені межі та перелік випадків допустимого застосування зброї в межах необхідної оборони (наприклад, дозволений збройний захист від посягань на статеву свободу та статеву недоторканість).

Враховуючи те, що цей проєкт закону є доповненням до законопроєкту 4335-1, варто відмітити, що він не враховує всіх особливостей базового законопроєкту. Зокрема, 4335-1 забороняє публічне демонстрування зброї при її законному носінні – цілком логічно було б встановити адміністративну відповідальність за це, інакше ця заборона не має жодного сенсу. Також базовим законопроєктом встановлюються вимоги та обмеження щодо носіння нарізної короткоствольної зброї; ці обмеження також потребують юридичного підкріплення санкціями за їх порушення.

Загалом же цей законопроєкт (з урахування вказаних застережень) є надзвичайно важливим та перспективним, тому що він на новому для України рівні закріплює право на необхідну оборону.

 

Проєкт закону «Про територіальну оборону України» (Шараськін) 4504

Питання територіальної оборони для України стало надзвичайно актуальним навесні 2014 року, коли Росія здійснила напад спочатку в Криму, а потім – на Донбасі. В умовах неспроможності центральних органів влади та неналежного стану Збройних Сил окремі території та населені пункти виявились беззахисними перед агресором. Збереження українського прапору над іншими містами (Харків, Одеса) стало виключною заслугою патріотичних об’єднання та націоналістів.

Пропонований законопроєкт визначає правові засади здійснення територіальної оборони як складової оборони держави. Зокрема, законом визначається структура сил територіальної оборони, повноваження органів державної влади та місцевого самоврядування в цій сфері. Провідну роль при цьому виконує Головний цивільно-військовий орган територіальної оборони, який діє в складі Міністерства оборони. Найважливішим, основним компонентом є війська територіальної оборони. Основою територіального поділу є зону та району територіальної оборони.

Важливо, що проєкт закону дає чітке функціональне наповнення та розмежування щодо територіальної оборони. Війська Територіальної оборони можуть першими вступати в дію до розгортання регулярних військ, але вони не діють в зоні бойових дій, в яких Збрйоними силами здійснюється відсіч збройної агресії. При цьому, підрозділи територіальної оборони можуть вести як бойові дії, так і не бойові (інформаційні, психологічні операції, пропаганда, дії в кіберпосторі). Також перевагою законопроєкту є те, що він передбачає залучення до здійснення територіальної оборони акредитованих громадських об’єдань.

Загалом, цей проєкт закону є важливим і заслуговує позитивної оцінки. Важливо однак відмітити, що його значення полягає у створенні та інституціоналізації безпосередньо загонів територіальної оборони – тобто організації та підготовці мотивованих людей, які прагнуть захищати своє місто. При цьому необхідно пам’ятати, що до системи територіальної оборони належать зокрема голови районних та обласних адміністрацій, а на цих посадах у критичний момент можуть опинитись колабораціоністи та прибічники Росії, а це в свою чергу загрожує повторенням 2014 року. Тому навіть у випадку прийняття та реалізації цього закону значна відповідальність буде лежати на командирах та військовослужбовцях загонів територіальної оборони, а також на акредитованих громадських об’єднаннях.         

 

Проєкт закону «Про національні та міжнародні санкції» (Наливайченко) 4454

Проєкт закону розроблений з урахуванням досвіду застосування прийнятого в 2014 році Закону України «Про санкції». Зокрема, авторами проєкту пропонується визначити Міністерство фінансів органом, відповідальним за реалізацію санкційної політики. Також за словами авторів проєкту закону, він містить більш точні формулювання окремих видів санкцій, а також містить норми щодо відповідальності за порушення санкційного законодавства.

Загалом чинний Закон «Про санкції» видається дещо фрагментарним. Також не можна заперечувати проблем у практиці його застосування.

Тому новий проєкт закону може мати певні перспективи. При цьому, однак неоднозначно виглядає загальне скорочення переліку видів санкцій.

 

Юрій Олійник, кандидат політичний наук, експерт Українських студій стратегічних досліджень

Кирило Латишев, юрист, дослідник міжнародного права, аспірант НаУКМА

Leave a Reply

Your email address will not be published.