Моніторинг законодавчих ініціатив у питанні безпеки Українських студій стратегічних досліджень (липень-серпень 2021)

 

Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо визнання організації терористичною (Кабінет міністрів) 5872

Законопроєкт уточнює термінологію – зокрема терористична організація як стійке ієрархічне об’єднання декількох осіб (п’ять і більше). Організація визнається терористичною, якщо хоч одна особа, яка є її членом або має інший звʼязок із цією організацією, здійснює терористичну діяльність. Протягом 5 днів після рішення суду СБУ вносить організацію до Переліку терористичних організацій з публічним доступом, майно організації конфісковується.

Попри позитивні можливості тиску на політичні і релігійні організації, що підтримуються державою-агресором, зміни надміру посилюють можливості силового впливу у внутрішній політиці (зокрема можливо забороняти партії за результатами вироків проти окремих осіб, не завжди прямо пов’язаних із керівництвом.

 

Проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо здійснення оборонних закупівель (Копитін, Здебський, Мисягін, Завітневич, Герасименко, Касай, Безугла) 5729

Найважливіші серед пропонованих новел – зменшення інформації, що може бути віднесена до державної таємниці у сфері закупівель (для цього потрібне спільне рішення РНБО та профільного Комітету Верховної Ради, терміном на один рік). Контроль з боку комітету, що затверджує трирічний план закупівель. Також пропонується усунути надмірну регуляцію у вигляді погодження трирічного та річного планів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що не становлять державної таємниці, Комітетом Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки (останній затверджуватиме лише трирічний план).

 

Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо певних питань управління майном для потреб Збройних Сил України (Білозір, Кучер, Третьякова,  Стефанчук, Бобровська, Завітневич та інші) 5801

Згідно з пропонованими змінами, майно закладів освіти, яке не використовується для провадження видів діяльності, передбачених спеціальними законами, може бути безоплатно передано у встановленому законодавством порядку органам державної влади для забезпечення потреб Збройних Сил України.

 

 

Проєкт Закону про право на самозахист та володіння цивільною вогнепальною зброєю (Савчук, Шараськін, Заблоцький, Устінова, Бобровська, Лозинський, Юрчишин та інші) 5708-1

 

Проєкт Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України для реалізації положень Закону України “Про право на самозахист та володіння цивільною вогнепальною зброєю” (Савчук, Шараськін, Заблоцький, Лозинський, Гузь, Чернєв та інші)  5709-1

Позбавлення наданого зазначеному громадянинові права на користування цивільною зброєю та набоями застосовується на строк до трьох років за порушення порядку користування цим правом або на строк від трьох до десяти років за систематичне (три та більше разів протягом року) порушення порядку користування цим правом. Також впроваджується збільшення штрафів, можливість покарання у вигляді позбавлення права користуватись зброєю протягом 1 року. Аналогічно карається втрата зброї з вини власника. Також детально розписуються умови, що підпадають під поняття необхідної оборони.

Зміни вносяться до проєкту Закону Про право на  цивільну вогнепальну зброєю, що зареєстрований за номером 5708 та 5708-1. Обидва проєкти потребують узгодження, попри фактичну тотожність.

Водночас пропоновані зміни стануть потрібним балансом для контролю при можливому впровадженні вільного обігу цивільної зброї

 

 

Проєкт Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо питання сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності працівниками, призваними на військову службу (Копитін, Касай, Березін, Безугла, Мисягін) 5746

Пропонується виключити працівників, призваних на строкову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладання нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до фактичного звільнення – з числа суб’єктів правопорушень щодо сумісництва та з переліку осіб, на яких поширюються вимоги антикорупційного законодавства, а також вимоги щодо передачі іншим особам належних їм підприємств та корпоративних прав.

 

 

Проєкт Закону про засади державної політики перехідного періоду (Кабінет міністрів) 5844

Проєкт Закону про засади реінтеграції тимчасово непідконтрольних територій України 5844-1

Проєкт Закону про особливості державної політики перехідного періоду (Геращенко, Іонова, Климпуш-Цинцадзе, Княжицький, Федина, Чийгоз, Фріз)  5844-2

Урядовий закон спрямований на уніфікацію політики і термінів державної політики щодо деокупації українських територій. Окремо виділяються перехідний період, у рамках якого поділяються конфліктний період та постконфліктний період. Вводиться термін конвадації – процедури визнання нікчемним правочину під час окупації, реінтеграція тимчасово окупованих територій. Великий плюс – датою початку окупації визначене 20 лютого 2014 року (нагадаємо, з цього часу заплановане вторгнення, відомі російські медалі, приурочені до цієї дати). Також вводиться обмеження на право обирати та бути обраним для осіб, що своєю дією чи бездіяльністю сприяли підриву національної безпеки, а також перебували у складі окупаційних сил чи адміністративних утворень.

Додатковий позитивний момент у ст. 15 – на тимчасово окупованих територіях загальнодержавні та місцеві вибори і рефереднуми не проводяться. А на деокупованих територіях – лише за умови забезпечення свободи слова й агітації та недопущення впливу Російської Федерації. Це дозволяє нівелювати можливий вплив так званих “Мінських угод”.

Також передбачається механізм добровільного роззброєння жителів окупованих територій

Конструктивний документ, який багато в чому повторює законопроєкт «Про деокупацію (формула Свободи)» (Савчук) 5093, зареєстрований на початку року. Їх варто гармонізувати.

Водночас внесено два альтернативні законопроєкти. Щодо 5844-1, він зареєстрований Вікторією Гриб – депутатом від Опоблоку. По суті він повторює урядовий проєкт, крім кількох нюансів. Серед них – замість “окупованих” вводиться поняття “тимчасово непідконтрольних територій”, що замовчує присутність зовнішнього окупанта – Російської Федерації. Також встановлення посади Уповноваженого з питань тимчасово непідконтрольних територій, що має займатись представництвом населення цих територій, із можливістю оскарження рішень державної влади. Також закріплюється процедура конвалідації – визнання дійсними провочинів під час окупації. По суті вказані пропозиції є спробою обмежити реінтеграційну політику держави, і підсилити значення внутрішніх суперечностей (в російському дискурсі “громадянської війни”). Вважаємо цей проєкт шкідливим.

Щодо іншого альтернативного проєкту 5844-2, то останній (поданий депутатами від фракції ЄС) по суті ідентичний із урядовим, з незначними косметичними змінами.

 

 

 

Юрій Олійник, кандидат політичних наук, керівник дослідницьких програм Українських студій стратегічних досліджень

Leave a Reply

Your email address will not be published.