Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення членів сімей загиблих учасників антитерористичної операції та заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (Денисенко) 9239
Зараз особам, які мають одночасно право на різні державні пенсії, призначається одна пенсія за їх вибором. Законопроект впроваджує винятки для пенсій інвалідам внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, що їх вони дістали при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов’язків військової служби, або внаслідок захворювання, пов’язаного з перебуванням на фронті чи з виконанням інтернаціонального обов’язку, а також пенсій членам сімей загиблих учасників антитерористичної операції та заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.
Правильна ініціатива, однак не зовсім адекватне прирівняння учасників операції СРСР у Афганістані (зі згадкою про “інтернаціональний обов’язок”, що взагалі має бути як термін виключений з вітчизняного законодавства) до захисників України. Чому тоді не поширити дію на борців за незалежність України у 20 столітті?
Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей” (щодо відновлення гарантій соціального захисту військовослужбовців) (Тимошенко, Кожем’якін, Бухарєв) 9141
Планується заборона скасування чи призупинення чинних пільг, гарантій та компенсацій, що надаються військовослужбовцям, в тому числі контрактникам. Також на виконання Рішення Конституційного Суду № 10-рп/2008 від 22.05.2008 планується скасування пункту про те, що відповідні пільги і гарантії надаються за рахунок бюджетних асигнувань на утримання відповідних бюджетних установ.
Законопроект хоча не несе деструктивних наслідків, загалом популістичний. По-перше, неможливість зменшення соціальних гарантій вже підтверджена кількома рішеннями Конституційного Суду. Натомість слід передбачити механізм, звідки будуть фінансуватися ці пільги при бюджетних дефіцитах відповідних установ.
Проект Закону про комбатантів України (Третьяков, Загорій, Гаврилюк, Шухевич, Рибчинський) 9181
Проект Закону про визнання добровольців учасниками бойових дій, їх соціалний і правовий статус (Левченко, Головко, Марченко, Корчинська) 9181-1
Перший законопроект пропонує лаконічну концепцію комбатанта України, члена як регулярних, так і добровольчих підрозділів, за умови українського громадянства і дисциплінарного підпорядкування у певному воєнізованмоу формуванні, що бере участь у бойових діях під верховним командуванням, з відповідними емблемами. Такі нерегулярні та добровольчі загони підпадають під правила Женевської конвенції про закони війни з поширенням відповідного визнання (щодо поводження з військовополоненими, оцінки тих інших дій щодо цивільнного населення і т.д.). Також фіксується поняття некомбатанта – учасника війни, що не брав безпосередньо участі в бойових діях згідно своїх обов’язків. Таким чином українські добровольці мають, за задумом авторів законопроекту, набути легітимації на міжнародному рівні. Це важливо зокрема для недопущення фабрикації переслідування за військові чи кримінальні переслідування у міжнародних судах, через наприклад подання у розшук Інтерполу з боку Російської Федерації.
Також звільняється від кримінально відповідальності за участь в непередбаченому законом воєнізованому формуванні особа, що брала участь в його діяльності з метою захисту незалежності або територіальної цілісності України в умовах, коли існувала реальна загроза втрати Україною незалежності або зміни меж її території.
Альтернативний законопроект 9181-1 пропонує важливі індикатори конкретного визначення, хто такий доброволець, наприклад участі у бойових діях протягом не менше ніж тридцяти днів при нотаріальних свідченнях не менш ніж двох свідків, діяльність спеціальної Відомчої комісії з надання статусу добровольця, надання медичних довідок з боку керівника добровольчого підрозділу чи особисто. Також передбачається поширення всіх призначених для ветеранів АТО та ООС пільг.
Згадані законопроекти стосуються трохи відмінних аспектів однієї сфери. При цьому законопроект 9181-1 більш детальний та прописаний. Вважаємо за доцільне їх гармонізацію і, можливо, об’єднання в одному.
Проект Постанови про заслуховування інформації Начальника Генерального штабу Збройних Сил України Муженка В.М. та Міністра оборони України Полторака С.Т. щодо надзвичайних ситуацій, як виникли внаслідок пожеж і вибухів на складах боєприпасів в Балаклії, Сватовому, Калинівці, поблизу Ічні та запровадження заходів з метою забезпечення охорони та безпеки експлуатації військових складів, на яких здійснюється зберігання боєприпасів (Кодола, Кремінь, Бриченко, Кривошея) 9203
Постанова була зареєстрована після подій 9 жовтня 2018 року, коли в черговий раз пройшли вибухи на військових складах України. Вимагається звіт військового керівництва перед Верховною Радою на 17 жовтня, однак тепер доведеться змінювати дату на пізнішу.
Події у Ічні демонструють продовження сумної тенденції кількох років – зокрема інцидентів у Калинівці та Балаклії. Попри обіцянки керівництва держави, як бачимо, була допущена чергова катастрофа. Тому парламентський контроль, звіт відповідальних органів необхідний.
Проект Закону про внесення змін до статті 9 Закону України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей” (щодо мінімального розміру посадових окладів військовослужбовців) (Береза, Левус, Бєлькова) 9232
Зараз мінімальний розмір грошового забезпечення для військовослужбовців або ж мінімальний розмір посадового окладу нині законом не визначено, що суперечить зазначеним вимогам Конституції України. Пропонується зафіксувати, що він не може бути меншим мінімальної зарплати.
Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення отримання статусу учасника бойових дій) (Микитась) 9210
Передбачає адміністративне покарання за неподання або порушення строків подання документів, необхідних для надання статусу учасника бойових дій, з боку відповідних командирів військових підрозділів чи керівників підприємств, установи та організацій. А саме – штрафи від сімдесяти до ста сорока п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а при повторенні протягом року сума збільшується до ста сорока п’яти – двохсот вісімдесяти п’яти.
Проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконні дії стосовно державних нагород, незаконне носіння військової форми одягу та наругу над місцем поховання захисника суверенітету та територіальної цілісності України та деяких інших осіб (щодо забезпечення отримання статусу учасника бойових дій) (Тетерук, Шкрум, Третьяков, Фріз, Береза) 9217
Передбачає встановлення адміністративної відповідальності за незаконне носіння військової форми одягу із знаками розрізнення військовослужбовців Збройних Сил України або інших військових формувань особами, які не мають на те права, підробку відповідних орденів та відзнак, а також кримінальну відповідальність за осквернення або руйнування пам’ятника, спорудженого в пам’ять осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, зокрема учасників АТО, Революції Гідності, борців за незалежність України у XX столітті.
Назрілий законопроект, особливо на фоні частіших випадків вандалізму, підтримуваного агентурою ворожої держави. Передбачені досить високі штрафи, від п’ятидесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів, а у випадку осквернень і ув’язнення від трьох до п’яти років.
Юрій Олійник – експерт Українських студій стратегічних досліджень
Leave a Reply