Моніторинг законодавчих ініціатив у питанні безпеки Українських студій стратегічних досліджень (вересень-жовтень 2021)

Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо визнання організації терористичною (Кабінет міністрів) 5872

Законопроєкт уточнює термінологію – зокрема терористична організація як стійке ієрархічне об’єднання декількох осіб (п’ять і більше). Організація визнається терористичною, якщо хоч одна особа, яка є її членом або має інший звʼязок із цією організацією, здійснює терористичну діяльність. Протягом 5 днів після рішення суду СБУ вносить організацію до Переліку терористичних організацій із публічним доступом, майно організації конфісковується.

Попри позитивні можливості тиску на політичні і релігійні організації, що підтримуються державою-агресором, зміни надміру посилюють можливості силового впливу у внутрішній політиці (зокрема можливо забороняти партії за результатами вироків проти окремих осіб, не завжди безпосередньо пов’язаних із керівництвом).

Цей законопроєкт був зареєстрований ще у серпні. Натомість зараз подано альтернативний проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо процедури визнання організації терористичною (Бобровська, Лозинський, Васильченко, Устінова, Юрчишин, Піпа) 5872-1. Ця версія відрізняється встановленням Верховного суду як першої інстанції у позовах СБУ щодо визнання діяльності терористичною. Але тут постає питання ефективності і швидкості прийняття рішень.

 

Проєкт Постанови про звернення Верховної Ради України до Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй про визнання Федеральної служби безпеки Російської Федерації та Головного управління Генерального штабу Збройних сил Російської Федерації терористичними організаціями (Дунда, Аліксійчук, Гузь, Батенко, Мазурашу) 6001

Містить заклик  до Раду Безпеки ООН визнати Федеральну службу безпеки Російської Федерації та Головне управління Генерального штабу Збройних сил Російської Федерації терористичними організаціями та посилити тиск на Російську Федерацію.

 

Проєкт Закону про внесення змін до статті 7 Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист» щодо відновлення прав та соціального захисту ветеранів військової служби, органів внутрішніх справ, Національної поліції, податкової міліції, державної пожежної охорони, Державної кримінально-виконавчої служби, служби цивільного захисту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації (Бакумов, Бужанський, Павлюк, Разумков,  Цимбалюк, Устінова, Богуцька та інші) 6048

Законопроєкт регулює умови надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання палива, за користування квартирним телефоном і на оплату проїзду, усуваючи умову про урахування середньомісячного доходу сім’ї, що не мав перевищувати величини доходу, що дає право на соціальну пільгу.

Загалом спрощення механізму надання пільг для ветеранів силових органів не викликає заперечень.

 

 

Проєкт Закону про схвалення рішення Президента України про допуск підрозділів збройних сил інших держав на територію України для участі у багатонаціональних навчаннях (Президент України) 6076

У законопроєкті пропонується схвалити рішення Президента України про допуск підрозділів збройних сил Сполучених Штатів Америки, інших держав – членів НАТО та держав-учасниць програми «Партнерство заради миру» на територію України для участі у низці навчань у вересні – листопаді 2021 року.

Необхідна процедура, однак виникає питання щодо вчасності подання цього рішення на розгляд парламенту, коли низка згаданих навчань вже завершилась чи відбувається.


Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо заходу із запобігання загрозам національної безпеки – позбавлення осіб державних нагород (Лозинський, Княжицький, Бобровська, Потураєв, Савчук та інші) 6163

Пропонується надати можливість парламенту та Раді національної безпеки і оборони України подавати Президентові пропозиції про позбавлення нагород осіб, що популяризували чи пропагували інституції держави-агресора, виправдовували агресію Російської Федерації, порушення територіальної цілісності України, чи особисто (якщо це встановлено правоохоронними органами) брали участь у агресії в окупаційних силах чи адміністраціях держави-агресора.

 

 

Проєкт Постанови про схвалення пропозицій щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) проти осіб, які створюють реальні та/або потенційні загрози національним інтересам, національній безпеці України, сприяють терористичній діяльності, порушують права і свободи людини і громадянина, створюють перешкоди для повноцінного здійснення громадянами України належних їм прав і свобод (Устінова, Юрчишин, Стефанишина, Лозинський та інші) 6130

 

Пропонується порадити РНБО застосувати низку економічних санкцій до кількадесяти осіб та організацій, згаданих у додатку.

Перелік згаданих субєктів, попри слушність певних звинувачень, переважно не діють безпосередньо в інтересах держави-агресора, а є швидше дестабілізуючим фактором всередині країни (в межах системи так званого «олігархату»). Тому варто надати більш вичерпне і комплексне обґрунтування щодо конкретних суб’єктів потенційних санкцій.

 

 

Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо надання статусу учасників бойових дій та соціальних гарантій медичним працівникам, які безпосередньо залучалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України (Василевська-Смаглюк, Швець, Лічман, Верещук та інші) 6153

Пропонується закріпити за цивільними медичними працівниками, що були залучені до проведення АТО/ООС, право на надання їм статусу учасників бойових дій.Автори обґрунтовують потребу в законодавчому закріпленні тим, що на сьогодні цивільні медики залежать від рішень відповідних комісій та органів влади, що можуть зловживати правом визнання статусу “учасника бойових дій”. Вважаємо новелу слушною.

 

 

Проєкт Закону про внесення зміни до статті 119 Кодексу законів про працю України щодо справедливого врегулювання питання виплати середнього заробітку працівникам, призваним на військову службу (Гетманцев, Ляшенко, Діденко) 6170

Законопроєктом передбачається збереження виплат середнього заробітку лише працівникам призваним на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період (таким чином усувається обов’язкова виплата за контрактом). Роботодавцям таких працівників пропонується компенсувати виплату середнього заробітку за рахунок коштів Державного бюджету України.

Подібні зміни урізають права військовослужбовців, гарантовані раніше (до того ж саме контрактники переважно беруть участь безпосередньо у бойових діях наразі). Можливість перекладення фінансового тягаря на бюджет можна обдумати, але все одно ці кошти слід десь шукати, в тому числі через зростання податкового навантаження. Вважаємо, що питання потребує широкого обговорення, зокрема серед ветеранів та представників Міністерства оборони.

 

Юрій Олійник, кандидат політичних наук, керівник дослідницьких програм Українських студій стратегічних досліджень

Leave a Reply

Your email address will not be published.