Протидія ідеологізованій освіті: коментарі до статті 45-го президента США Дональда Трампа

Матеріал експерта НАЦ УССД Олександра Чупака, випускника Селкірк коледжу (Канада), аудитора Grant Thornton

Расова критична теорія (РКТ) поступово стає помітною темою для обговорення широких кіл американського (і не тільки) суспільства. Останнім часом, дискусія досягла найвищих рівнів; наприклад, один із провідних органів Демократичної партії The Washington Post опублікував статтю на захист РКТ, натомість, ряд губернаторів-республіканців заявили про намір захищати від неї студентів своїх штатів (останнім був голова Техасу Ґреґ Еббот).

Про сутність расової критичної теорії ми писали кілька місяців тому. З того часу тема стала настільки гучною, що на неї звернув увагу 45-й президент США Дональд Трамп. У статті для RealClearPolitics він описав загрози РКТ, а також план протидії. Нагадаємо, що пан Трамп ще у вересні 2020 видав указ про заборону поширення РКТ у державних установах. У цій статті ми пропонуємо ознайомитися з основними ідеями, які виклав колишній президент.

На початку автор зазначає, що в основу РКТ ліг так званий «Проєкт 1619», розроблений у 2019 співробітником The New York Times Ніколь Ганною-Джонс, що набув значної популярності в лівих політичних колах США. Метою проєкту була постановка наслідків епохи рабовласництва і внеску чорних американців на центральне місце національного дискурсу. 1619 – рік, коли нібито перші африканські раби прибули до берегів Вірджинії. До першого видання увійшли 10 статей, серед них такі:

  • Америка стала демократичною завдяки чорним американцям (Ніколь Ганна-Джонс).
  • Американських капіталізм – брутальний. Його історія походить від плантацій (Меттью Десмонд).
  • Як поглибилася економічна расова нерівність в Америці (Трімейн Лі).

Президент говорить наступне: The New York Times визначили за мету «Проєкту 1619» навчити американців заново, вигадавши урок, що заохочує учнів викреслювати частини Декларації незалежності. Їхні підручники кажуть: «єдиним засобом проти минулої дискримінації є дискримінація сьогодення. Єдиним засобом проти дискримінації сьогодення є дискримінація майбутнього».

Далі Трамп каже про власну ініціативу – Комісію 1776 (1776 Commission). Поки Байден не скасував її одним із перших своїх указів, вона мала стати альтернативою лівим освітнім починанням. Її метою було орієнтування навчального процесу на американські національні цінності, зокрема, наголос на ролі сім’ї в житті дитини. На думку консервативних оглядачів, ініціатива була необхідною, але запізнілою.

На щастя, більшість американців виступають проти цього божевілля, – продовжує Президент. Дотепер ліві почувалися безкарно тільки тому, що воно привертало недостатню увагу батьків. Але ситуація швидко змінюється. Від Каліфорнії до Вірджинії батьки починають висловлюватися проти лівої культурної революції. Щоб її зупинити, їм потрібний план дій.

Слова Трампа відповідають реальності: за даними The Economist, понад 60% американців, які чули про РКТ, ставляться до неї негативно (понад 30% – позитивно). Загалом, батьки виступають проти викладання у школах будь-яких доктрин, що звеличують ту чи іншу расу. Вони не хочуть, щоб їхні діти вважали риси, отримані від народження, визначальним фактором життєвого шляху; щоб окремі випадки несправедливості протягом сотень років подавалися за приклади систематичного расизму, що нібито донині вирує в американському суспільстві. Широкому загалу громадян США незрозуміло, чому принципи РКТ впроваджуються в такі далекі від расових проблем предмети, як математика, фізика, хімія і так далі, не кажучи вже про англійську літературу (з останніх новин – організація English Heritage визнала расистськими зразки творчості Редьярда Кіплінґа). Понад усе – наголос таких доктрин, як РКТ, на тому, що приналежність індивіда до окремої групи (зокрема, расової), є важливішою, ніж приналежність до нації. Очевидно, що це закладає передумови і стимули до боротьби між різними суспільними групами всередині однієї країни.

Трамп подає шість заходів, завдяки яким суспільство може протистояти РКТ.

По-перше, місцеві органи влади мусять накласти заборону на бюджетні виплати школам, що викладають РКТ, адже в сутності вона порушує антидискримінаційне законодавство. Слідом за Флоридою, Техасом, Північною Кароліною, Оклахомою, – це має бути зроблено всюди, аж до самого Конгресу.

По-друге, кожний штат мусить створити власну Комісію 1776 для оцінки шкільних методичних матеріалів. Учні США мають навчатися в патріотичному дусі, а не вчитися ненавидіти свою країну.

По-третє, батьки мають право знати, чого навчають їхніх дітей. Минулого року багато з них змогли почути матеріали уроків завдяки домашньому навчанню під час карантину. Позаяк учні повертаються до класних кімнат, штати мусять ухвалити закони, що дадуть батькам повний доступ до навчальних матеріалів. У багатьох штатах заборонено записувати вчителів на диктофон; потрібно запровадити універсальне «право запису».

По-четверте, батьки мають створювати організації на місцевому рівні для протидії рухам, що пропагують політичну індоктринацію. Ліві просувають ідею, що суспільна єдність може бути досягнута завдяки «громадянській освіті» (civic education) – навчальній програмі, що подає своєрідне бачення національної історії.

Тут Президент наводить приклад системи навчальних заходів під назвою «Громадянська дія» (Action Civics). Запропонований нею підхід полягає в розмежуванні фактів (наукових даних) і цінностей (моральних уподобань, що не наділені об’єктивністю). «Громадянська дія» надає пріоритет саме цінностям над фактами. На сьогодні, її послідовники просувають теми глобального потепління, обмеження права володіння та інші популярні ідеї лівого дискурсу. Учнів заохочують боротися за вищезгадані цінності способом політичного протесту.

По-п’яте, якщо батькам не подобаються навчальні матеріали, вони мусять мати змогу негайно перевести дітей до іншої школи. Уряд не має права забивати голови учнів небезпечними ідеологіями проти волі батьків.

По-шосте, штати мають повернути контроль за системою освіти, зокрема, щоб припинити безкарність радикальних учителів. Штати мають відновити контроль над акредитаційними органами, щоб гарантувати працевлаштування вчителів за ознакою професійності, а не ідеологічної орієнтації.

Як висновок, Трамп вказує, що на шляху до трансформації суспільства основним засобом лівих є відчуження американців від національних вартостей: історії, свободи, Конституції, Декларації незалежності. Ліві знають, що шлях до політичного контролю лежить через знищення національної пам’яті й самобутності.

 

Уроки для України

Досвід США вчить нас, що не можна сліпо покладати виховання нових поколінь на систему освіти. Нові ініціативи в українській освіті (наприклад, НУШ) закладають безліч негативних передумов: заохочення вседозволеності для учнів, відсутність покарання за прояви неповаги до вчителів, копіювання організації навчального процесу інших країн, залучення до розробки методології ідеологічних центрів. Нормою стала відірваність школи від церкви (хоча тут частково можна звинуватити церкву за відсутність ініціативи).

Уже сьогодні українські батьки мусять прислухатися до порад пана Трампа: цікавитися навчальними матеріалами власних дітей, відвідувати уроки, організовуватися в групи. Якщо школа чи окремі вчителі вчиняють хибні дії, об’єднані батьки майже завжди зможуть стати вагомою протидією, наприклад, антинаціональним елементам: як проросійським, так і антихристиянським. Так само потрібно вимагати, щоб школи не дозволяли собі нехтування патріотичною складовою навчального процесу.

Надалі Україна мусить переглянути підхід до фундаментальних принципів організації системи освіти: замість копіювання іноземних зразків нам потрібно навчати нові покоління на засадах, що відповідають українським національним особливостям та інтересам.

Leave a Reply

Your email address will not be published.